Denní zpravodajství:

Nejstarší regionální deník (zal. 1996):
26.4.: Z policejního deníku: žák autoškoly řídil pod vlivem drog; recidivista opakovaně kradl v obchodě

26.4.: Ve Žďáře nad Sázavou otevřou cisterciácké stezky, přiblíží ráz krajiny ovlivněné tímto mnišským řádem

26.4.: Rodinka pekariů v jihlavské zoo se rozrostla o dva nové členy

26.4.: Jak skrze kometu na obloze blesk zabil 12 dětí a bouře téhož dne protrhla osm rybníků

26.4.: Den pro zoo v Jihlavě nabídne hry, hmyzí hotel, ale i bažanta Edwardsova či gibona zlatolícého

25.4.: Z policejního deníku: zloděj řádil na stavbě obchvatu; policisté vypátrali hledaného mladíka, byl opilý

25.4.: Svatojiřská pouť v Řečici pod Lipnicí nad Sázavou s hudbou, divadlem i komentovanou prohlídkou

25.4.: Lev Simba si užívá nový výběh v táborské zoo jako malé kotě

25.4.: Dudek chocholatý se vrátil do přírody v lokalitě Na Skřivánku

25.4.: Do jihlavské galerie míří Festival umění a kreativity ve vzdělávání

23.4.: Divadelníci pomáhali domácímu hospici Bárka

20.4.: Legionář a úspěšný motocyklový závodník studoval gymnázium ve Velkém Meziříčí

19.4.: Z policejního deníku: opilý muž poškodil posuvné dveře na nádraží; způsobil nehodu a ujel

19.4.: Výstava S lilií i bez lilie připomene sté výročí třebíčského skautingu

19.4.: Mohelenská hadcová step má novou naučnou stezku i zázemí pro návštěvníky

Publicistika:

H umoresky Bedřichovské
Vzpomínky a sekvence (nejen) z jihlavského Bedřichova, Dřevěných Mlýnů a okolí:
Příběh dušičkový…

Jak hospodář Václav chtěl tak usilovně život zachránit, až o něj přišel…

Děkanovo kvarteto, aneb, jak většina má vždy patrně asi pravdu.

Listopad 1989: Koncert ve Vlašimi, demonstrace nefachčenek – a také co tehdy prorocky odhadl starý kněz.

Jak se moje pomsta udavačskému komunistickému dědkovi skrze krásné ženské nohy proměnila v trojku z chování.

Proč měl jihlavský adventní věnec nikoli čtyři, ale šest svíček?

Těžké hříšníky jejich vlastní hříchy ani do hrobu někdy nepustí…

Příběh dušičkový, aneb jak jsem se už nikdy nestal mrakopravcem.

Co povyprávěl starý skicář o poslední šachové partii s mým dědečkem?

Příběh ztraceného kocourka Mňouka…

Jak jsem kdysi rozebíral a vzápětí postavil – kremační pec!

Důstojník socialistické armády zůstane důstojníkem – i kdyby byl třebas ministrem!

O studentské lásce, o tajném biskupovi a i o tom, jak jsem se stal vlastně novinářem

Závod míru, aneb jak jsem kdysi v továrně zachránil negramotného mistra.

Doutník od papeže, aneb děda výtržníkem…

Jihlavské letopisy Ladislava Vilímka:

Výpočet vašich osobních homeopatik podle data narození:

Unikátní script na Leosvancara.cz vám odtud z Regionalistu online spočítá vaše konstelace, vyhledá k nim statisticky nejčastější MOŽNÉ zdravotní potíže a současně vám vybere vaše osobní homeopatika!

Zde zadejte své datum narození:

Sdílet tento článek L. Vílímka...
Vydáno 9.6.2008
Jak se opravoval kostel u minoritů v Jihlavě aneb Hledání minulosti pod nánosy prachu
V letech 1426-42 byl kvardiánem Nicolaus de Bucziczer. Z let 1425-31 je známo několik jmén zdejších řeholníků navštěvujících rychtářskou lázeň ve městě: Jacob, Egidius a Matheus. V roce 1482 se připomínají Ladislav a Sigismus. V roce 1434 byl správcem Johannes Tokl (Tokel), který tehdy prodal dům darovaný klášteru Markétou z Humpolce.
Husitské bouře a násilnosti se Jihlavě vyhnuly, neboť do té doby byla vždy baštou katolíků stojících věrně na straně císaře Zikmunda. Snad právě proto se dočkala oné pocty, že byla vybrána jako místo závěrečných jednání mezi stranou katolickou a podobojí, ze kterých vzešla a dne 5. července 1436 byla slavnostně vyhlášena tzv. basilejská kompaktáta a císař Zikmund byl přijat za českého krále. Řada vzácných hostů obývala nepochybně tou dobou i zdejší klášterní prostory a chrám Nanebevzetí byl svědkem nejedné slavné mše svaté.
Podle listu z 6. dubna 1449 byl kvardiánem Niclos, za kterého se u městské rady přimlouval sám český a polský provinciál Mikuláš z Krnova a prosil městskou radu, aby byla klášteru a jeho bratřím nápomocna.
Listinou ze dne 23. srpna 1485 se obrátil konvent minoritů na jihlavskou obec ve věci směny louky "yn Spararrn", dnes vrch Rudný u Zborné, za městský rybník u Dörfleins, u Vísky. Její polohu nikdo přesně neurčil. Mohlo by jít o malou osadu, vísku, snad pět gruntů, která stávala v minulosti při jedné z frekventovaných cest z Jihlavy do Rančířova, v místech bývalého Sieglova dvora. Místo se nazývalo Stangendorf (Tyčkovitá ves, ves obehnaná tyčkovými ploty, ves útlá jako bidlo) a adresář z roku 1826 uvádí Stengendorfgasse, dnes ulice Na bělidle. Tady se nacházelo hned několik rybníků coby pozůstatků po blízké důlní činnosti a později tady byla zřízena cihelna. Jeden z rybníků se pak nazýval Cihlářský. Stejně tak mohlo jít o domky cihlářů, vísku, při cihelně na Panenském předměstí, v jejíž blízkosti se ve vytěženém prostoru nacházel rybník.
O dva roky později, 20. července 1487, odkázala jihlavská měšťanka Eliška z Petrovic, vdova po Jacobu Paurhanczovi, zdejšímu klášteru ves Rosice. Další majetek, tentokrát část řeky Jihlavy zvanou "Helbyer", zakoupili správcové kostela z nadání vdov Fuxkramerové a Margarethy Walherové určeného pro klášter.
Významným pro minoritský klášter a kostel bylo budování předměstí před bránou Matky Boží, zvané Panenské. Nejdříve došlo v průběhu let 1508 - 1509 na přestavbu vlastní brány a následujícího roku už počaly vyrůstat první domky, především řemeslníků. Radost z příchodu nových věřících, jak se později ukázalo, však netrvala dlouho. Tou dobou byl kvardiánem Valentin a klášteru se dařilo jistě dobře, když si mohl například zakoupit úrok na jednom z domů v ulici Matky Boží, který patřil Michaelu tkalci a jeho ženě Lidmille, za nemalý obnos 20 kop grošů českých. Uvedená listina je datována 20. října 1518 a kupující byl zastoupen správci Bratrstva sv. Anny při tomto klášteře. Stejnému příjemci t. j. Bratrstvu sv. Anny a Těla Božího byl roku 1521 určen dar 200 zlatých uherských od Markéty Krebsové na konání čtvrtečního procesí s Tělem Kristovým.
Roku 1522 počal kázat v Jihlavě luteránský kazatel Pavel Speratus a zakrátko se takřka celé město stalo luteránským. Nic nepomohly ani důtky, ani nařízení krále Ludvíka městské radě, aby byl Speratus vykázán z města a předveden před biskupa. Luterství si dál razilo cestu doprovázeno sociálními nepokoji a bouřemi za účasti jihlavských cechů.
Do jednoho takového "velkého reptání", jak uvedl kronikář Leupold, které propuklo po velké povodni 5. října 1520, zapojil se rovněž minoritský kvardián Hans Hoffman. Nelze se proto divit, že byl krátce potom odvolán minoritským kustodem pro Moravu. Episodu popisu Frant. Hoffmann v Listech a obrazech z minulosti Jihlavy.
Pozastavit se nemůžeme ani nad další nepříjemnou událostí pro město, když král Ludvík se při jedné z cest Jihlavě záměrně vyhnul a následně pak město obdrželo od moravského zemského sněmu důtku. Prý bylo tehdy nakaženo morem. Skutečným důvodem byla neposlušnost městské rady, která odmítala Speratovo vyhnání, byť jí bylo vyhrožováno ztrátou hrdla a statků.
Zdejší klášter zůstal i nadále pod správou minoritů, navzdory valem ubývajícímu počtu věřících. Potom přišla další velká pohroma. V roce 1523 zachvátil město zhoubný a dosud největší požár v jeho dějinách. Tehdy doslova lehlo celé popelem.
Luteránství však neustupovalo. Počínaje rokem 1524 se začala při křtech užívat němčina místo latiny a totéž v roce 1525 postihlo i vlastní bohoslužby, při kterých bylo podáváno podobojí. Doba nejistá a pohnutá zavdala příčinu k tomu, že se klášter dne 7. července 1525 rozhodl pro úschovu všech svých klenotů na radnici. Předání bylo provedeno za přítomnosti nejmenovaného kvardiána, dvou bratří a dvou kostelních správců. Podle Müllerova zápisu z roku 1865 zde bylo potvrzeno přijetí 12 různých klenotů. Teprve rok 1527 přinesl podle kronikářů jisté uklidnění a následně vypuzení posledního luteránského kazatele Vojtěcha Crucingera z Jihlavy.
- pokračování ve středu 11. června -
Ladislav VILÍMEK


Z jihlavských letopisů:
Pro servery Regionalist a iglau.cz exklusivně píše
Ladislav Vilímek...

(Další desítky článků Ladislava Vilímka viz. také v rubrice Iglau.cz Z jihlavských archivů...")

14. říjen 2018Glosa
(Leo Švančara)
Poslední exemplář našeho vyhynulého druhu...
Za našich starých krásných hektických časů, v nichž jsme začínali po revoluci nadšeně budovat novou českou mediální scénu, byly pohonnými hmotami ve všech redakcích jednak hustá mlha cigaretového, dýmkového a doutníkového kouře - a jednak všudypřítomná vůně normálního kafe s lógrem. Žádné kávovary: Všude jen rozžhavené vařiče, na nichž jsem současně pálil zrnka kadidla...
Pokračování . . .
Diskuse čtenářů Iglau.cz:
Regionalist-Iglau
- poslední příspěvek přidán 6.10.2010 (21:24)

- poslední příspěvek přidán 7.4.2010 (07:31)