Iglau.cz: Publicistika, historie, zajímavosti
Sháníte
marně homeopatika? V našem eshopu XIV. svatých Pomocníků máme vše!
Policisté apelují na chodce, aby při pohybu na komunikacích byli obezřetní Stále platí pravidlo: Vidět a být viděn
Sdílet článek
Na silnicích v Kraji Vysočina dochází každoročně k dopravním nehodám s účastí chodců. Jedná se přitom o jedny z nejzranitelnějších účastníků silničního provozu, kteří si vlastní nebezpečí mnohdy ani neuvědomují. Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina se na tyto zranitelné účastníky silničního provozu zaměřují nahodile při běžném výkonu služby či v rámci dopravně bezpečnostních akcí.
Od začátku roku do konce září řešili policisté na Vysočině celkem 76 dopravních nehod s účastí chodců. Při těchto nehodách byly čtyři osoby usmrceny, sedm utrpělo těžké zranění a 65 chodců bylo zraněno lehce.
S cílem předejít dalším zbytečným nehodám, jejichž přímými účastníky jsou chodci, je důležité si připomenout některá základní pravidla, která by měl chodec dodržovat:
· Pojem chodec nám vymezuje zákon o provozu na pozemních komunikacích, kde je uvedeno, že chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo.
· Pro chůzi musí chodec užít chodník. V místech, kde chodník není nebo je špatně schůdný, může chodec využít k chůzi silnici. Zde se musí pohybovat při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze jednotlivě za sebou.
· Chodec, který chce přejít komunikaci a má v dosahu 50 metrů přechod pro chodce, nadchod nebo podchod, musí přecházet jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo. Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.
· Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky. Osoba pohybující se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení nesmí na chodníku nebo na stezce pro chodce ohrozit ostatní chodce.
· Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Za nesplnění povinnosti dané novelizovaným zákonem lze uložit pokutu až 1 500 korun. Každý chodec by měl pamatovat na to, že reflexní prvky používá proto, aby chránil sám sebe před případnou kolizí s vozidlem, jehož řidič chodce v tmavém oblečení bez reflexních prvků spatří mnohdy na poslední chvíli.
Reflexní prvky ani jejich počet či rozměry nejsou zákonem blíže upraveny. Mohou to být jakékoliv prvky s reflexní úpravou (reflexní přívěsky, vesty, reflexní šle, reflexní páska, reflexní nášivky), které jsou viditelné pro ostatní účastníky silničního provozu. Nejvhodnějším řešením z tohoto pohledu je buď reflexní vesta, nebo reflexní páska. Čím větší reflexní plocha, tím je chodec lépe vidět. Nejvhodnější je umístit pásku na konec rukávu, kdy pohyb ruky zvyšuje viditelnost. Možné je také umístit reflexní pásku na nohu nad kotník. Pokud má chodec pouze jednu pásku, měla by být vždy umístěna blíže ke středu vozovky tak, aby pro ostatní účastníky silničního provozu byla viditelná co nejlépe.
Vhodné oblečení by měl chodec volit pro lepší viditelnost i ve dne. K tomuto účelu se používají takzvané fluorescenční materiály, které známe například z reflexivních vest, pracovních oděvů, doplňků oblečení. Jde o jasně žlutou, zelenou či oranžovou barvu. Tyto materiály však svoji funkci v noci ztrácejí.
Martin HRON
Sdílet článek na Facebooku