Denní zpravodajství:

Nejstarší regionální deník (zal. 1996):
18.1.: V zámeckých konírnách v Třebíči chystají výstavu Cesty výtvarníka Petra Vlacha

18.1.: Příměstský tábor Muzea Vysočiny Havlíčkův Brod nabídne dětem poznávání cest v naší krajině

17.1.: Z policejního deníku: muž nadýchal téměř pět promile; opilí řidiči vyhrožovali, že si ublíží

17.1.: Meteorologové varují před náledím

17.1.: Jihlavský tunel bude od dubna kvůli opravám pro veřejnou dopravu osm týdnů uzavřen

16.1.: Zástupci jihlavské vysoké školy uctili památku Jana Palacha

16.1.: Z policejního deníku: krádež nářadí z auta; krádež nafty; dopravní nehoda s alkoholem

16.1.: Přednáška Elektromagnetické vlny ve službách astronomie v jihlavském muzeu

16.1.: Nechte chráněné medvědy žít; táborská zoo nabízí pomoc s odchytem i umístěním medvěda z okolí Staré Boleslavi

16.1.: Na dálnici D1 na 97,6 km ve směru na Brno se střetla tři auta a autobus, dálnice je průjezdná s nejvyšší opatrností

16.1.: Meteorologové varují před čerstvým až silným severozápadním větrem

15.1.: Nemocnici na kraji Města bylo před osmdesáti lety oficiálně uděleno právo veřejnosti; začala léčit všechny pacienty

15.1.: Na výstavě Čestmíra Sušky s titulem Rezavé sochy a jejich otisky pod novoměstskou oblohou se sochy rozezní

15.1.: Filmový klub v Jihlavě uvede dokument Svéráz českého rybolovu, hrají jihlavští rybáři

14.1.: Z policejního deníku: zloděj se vloupal do auta, škoda je 35 tisíc; recidivistka ukradla kabát; agresivní opilý muž skončil na záchytce

Publicistika:

H umoresky Bedřichovské
Vzpomínky a sekvence (nejen) z jihlavského Bedřichova, Dřevěných Mlýnů a okolí:
Příběh dušičkový…

Jak hospodář Václav chtěl tak usilovně život zachránit, až o něj přišel…

Děkanovo kvarteto, aneb, jak většina má vždy patrně asi pravdu.

Listopad 1989: Koncert ve Vlašimi, demonstrace nefachčenek – a také co tehdy prorocky odhadl starý kněz.

Jak se moje pomsta udavačskému komunistickému dědkovi skrze krásné ženské nohy proměnila v trojku z chování.

Proč měl jihlavský adventní věnec nikoli čtyři, ale šest svíček?

Těžké hříšníky jejich vlastní hříchy ani do hrobu někdy nepustí…

Příběh dušičkový, aneb jak jsem se už nikdy nestal mrakopravcem.

Co povyprávěl starý skicář o poslední šachové partii s mým dědečkem?

Příběh ztraceného kocourka Mňouka…

Jak jsem kdysi rozebíral a vzápětí postavil – kremační pec!

Důstojník socialistické armády zůstane důstojníkem – i kdyby byl třebas ministrem!

O studentské lásce, o tajném biskupovi a i o tom, jak jsem se stal vlastně novinářem

Závod míru, aneb jak jsem kdysi v továrně zachránil negramotného mistra.

Doutník od papeže, aneb děda výtržníkem…

Iglau.cz: Publicistika, historie, zajímavosti

Sháníte marně homeopatika? V našem eshopu XIV. svatých Pomocníků máme vše!

Letos při nehodách zemřelo 26 osob; počet dopravních nehod se od začátku roku na Vysočině mírně zvýšil
Sdílet článek
Od začátku letošního roku do konce října policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina vyšetřovali celkem 4 394 dopravních nehod, což je o 263 dopravních nehod více než za stejné období v loňském roce a tento počet představuje mírný nárůst, a to ve výši šesti procent.
image-1
Závažné jsou následky letošních dopravních nehod. Při letošních dopravních nehodách zemřelo 21 osob bezprostředně při dopravní nehodě, což je o třináct osob méně než za deset měsíců roku 2020. Dalších pět osob zemřelo na následky dopravní nehody později ve zdravotnickém zařízení. Při letošních dopravních nehodách se dalších 61 osob těžce zranilo, což představuje pokles o 32 těžce zraněných osob (pokles o 32 procent) oproti počtu těžce zraněných v roce předchozím. Dalších 1061 osob se při letošních nehodách zranilo lehce, což představuje nárůst o 61 lehce zraněných osob – vyjádřeno procenty jde o nárůst o čtyři procenta ve srovnání se stejným obdobím roku 2020.

Při letošních nehodách vznikla hmotná škoda na havarovaných vozidlech a ostatním majetku v celkové výši 275 564 000 korun – tato částka představuje mírné zvýšení (o čtyři procenta) ve srovnání se stejným obdobím roku 2020. Při vyšetřování letošních dopravních nehod policisté zjistili, že 141 řidičů usedlo za volant pod vlivem alkoholu a dalších devět bylo pod vlivem jiných omamných a psychotropních látek. Počet podnapilých řidičů, kteří letos havarovali, se v porovnání s rokem předchozím snížil o 16 procent. Policisté v letošním roce dokumentují také několik dopravních nehod, kdy řidiči, kteří s vozidlem havarovali, usedli za volant v silně podnapilém stavu, kdy výjimkou nebyly ani hodnoty přesahující dvě promile alkoholu v krvi.

Policisté Krajského ředitelství policie kraje věnují a v dalším období budou věnovat zvýšenou pozornost v rámci běžného výkonu služby i v rámci vyhlašovaných dopravně bezpečnostních akcích kontrolám řidičů, zda nejsou pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Rozsáhlé dopravně bezpečnostní akce zaměřené na všechny účastníky silničního provozu budou probíhat také v prosinci.

Mezi nejčastější příčiny letošních dopravních nehod řadíme v našem kraji nesprávný způsob jízdy (1 630 nehod), nepřiměřenou rychlost (591 dopravních nehod) a nedání přednosti v jízdě (283 nehod) a nesprávné předjíždění (49 dopravních nehod). Celkem 1 823 dopravních nehod byly nehody nezaviněné řidičem, když se ve většině případů (1 786 nehod) jednalo o střety vozidel s lesní zvěří, kdy právě střety s lesní zvěří tvoří v letošním roce více než 40 procent z celkového počtu dopravních nehod.

Za prvních jedenáct měsíců letošního roku jsme v našem kraji vyšetřovali dopravní nehody, při kterých mělo účast 81 chodců, kdy ve 21 případech jsou chodci viníkem nehody. Pět chodců při nehodě zemřelo, devět dalších se těžce zranilo a 61 jich bylo zraněno lehce. Pouze šest chodců vyvázlo z dopravní nehody bez zranění. Tři chodci, kteří byli účastníkem nehody, byli pod vlivem alkoholu.

Za prvních jedenáct měsíců letošního roku jsme v našem kraji vyšetřovali dopravní nehody, při kterých mělo účast 132 motocyklistů, kdy v 81 případech jsou motocyklisté viníkem nehody. Dva motocyklisté při nehodě zemřeli, patnáct dalších se těžce zranilo a 97 jich bylo zraněno lehce. Pouze osmnáct motocyklistů vyvázlo z dopravní nehody bez zranění. Ve dvou případech policisté u motocyklistů, kteří byli účastníkem dopravní nehody, zjistili požití alkoholu.

Od začátku letošního roku do konce listopadu letošního roku jsme v Kraji Vysočina šetřili příčiny dopravních nehod, na kterých mělo účast 148 cyklistů, kdy ve stovce případů cyklista nehodu zavinil. Čtyři cyklisté při nehodě zemřeli, sedm se jich těžce zranilo a 121 dalších utrpělo lehké zranění. Pouze šestnáct cyklistů vyvázlo z dopravní nehody bez zranění. Ve 26 případech policisté u cyklistů, kteří byli účastníkem dopravní nehody, zjistili požití alkoholu.

Pro nadcházející zimní období všechny účastníky silničního provozu upozorňujeme, že dochází k výrazným změnám klimatických podmínek – sněžení, kluzká a namrzlá vozovka a zejména v ranních hodinách nebo v podvečer se často v blízkosti silnic tvoří mlha, která představuje pro všechny účastníky silničního provozu možné riziko. Vjede-li řidič do úseku s hustým sněžením, náledím na vozovce, pokud je silnice pokrytý ujetou vrstvou sněhu, měl by okamžitě snížit rychlost vozidla, samozřejmě s ohledem na vozidla jedoucí za ním. Měl by zvětšit vzdálenost od vozidla, které jede před ním, zapnout mlhová světla, zvýšit svoji pozornost a plně se věnovat řízení. Jedině tak lze předejít zbytečným nehodám.

Pro jízdu v hustém sněžení a v mlze by si měli řidiči zajistit dobrý výhled z vozidla. Před jízdou jsou povinni očistit si od sněhu své vozidlo a zajistit si z vozidla dobrý výhled. Zákon o silničním provozu stanoví, že řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit mimo jiné i povětrnostním podmínkám, a smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled. Musí jet takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit před nenadálou překážkou, a tou může být například odstavené vozidlo, předmět na silnici, chodec, cyklista.

Velice opatrně by se měli řidiči chovat při předjíždění a v hustém sněžení nebo mlze raději vůbec nepředjíždět. Mohlo by se totiž stát, že se nestačí včas a bezpečně zařadit před předjížděné vozidlo a pak hrozí velké nebezpečí čelního střetu s protijedoucím vozidlem. V mlze je také mnohem obtížnější orientace, řidič může snadno přehlédnout dopravní značku nebo minout odbočku. Řidiči se také mohou orientovat podle vodorovného dopravního značení sledovat střední dělící pruh, protože při jízdě těsně při pravém okraji vozovky hrozí nebezpečí, že se tam může objevit chodec, cyklista, odstavené vozidlo nebo jiná překážka.

Mezi další zásady patří dodržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, které právě kvůli nenadálé překážce může prudce zabrzdit. Dojde-li při jízdě ve sněhové vánici nebo v mlze k poruše vozidla, doporučuje se dojet pokud možno na parkoviště nebo zastavit zcela mimo silnici. Pokud to není možné, měl by se řidič snažit odstavit vozidlo co nejvíce vpravo na krajnici, na dálnici v odstavném pruhu a měl by nechat rozsvícená světla včetně mlhových, zapnout výstražné světelné zařízení a umístit v předepsané vzdálenosti výstražný trojúhelník.

Sněžení a mlha mohou výrazně znepříjemnit také jízdu na kole nebo chůzi chodcům. I pro chodce představuje podzimní počasí při zhoršené viditelnosti nebezpečí. Zvláště opatrní by měli být chodci při pohybu po komunikacích za soumraku a za svítání. Chodci jsou v silničním provozu ti nejzranitelnější. Vidět a být viděn, je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, které platí pro všechny účastníky silničního provozu. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Mnoho řidičů vozidel, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě.

Reflexní prvek umístěný na viditelném místě musí mít každý chodec, který se za snížené viditelnosti pohybuje po pozemní komunikaci, na níž není chodník ani veřejné osvětlení. Tuto povinnost stanovil zákon o provozu na pozemních komunikacích: Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z reflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

Za nesplnění povinnosti dané novelizovaným zákonem lze uložit pokutu až 2 000 korun. Každý chodec by měl pamatovat na to, že reflexní prvky používá proto, aby chránil sám sebe před případnou kolizí s vozidlem, jehož řidič chodce v tmavém oblečení bez reflexních prvků spatří mnohdy na poslední chvíli.

Foto: HZS Kraje Vysočina

Dana ČÍRTKOVÁ
Sdílet článek na Facebooku

Dnes je úterý 18. leden
(5. leden kalendáře iuliánského)
• 2022 rok křesťanského letopočtu
• 7511 let od stvoření světa
† Svátek dle katolického tradičního kalendaria na 18. 1.:
Úterý po neděli druhé po Zjevení Páně Sv. Prisky, panny a mučednice
‡ Svátek dle pravoslavného kalendaria na 5. 1. (18. 1.):
14. říjen 2018Glosa
(Leo Švančara)
Poslední exemplář našeho vyhynulého druhu...
Za našich starých krásných hektických časů, v nichž jsme začínali po revoluci nadšeně budovat novou českou mediální scénu, byly pohonnými hmotami ve všech redakcích jednak hustá mlha cigaretového, dýmkového a doutníkového kouře - a jednak všudypřítomná vůně normálního kafe s lógrem. Žádné kávovary: Všude jen rozžhavené vařiče, na nichž jsem současně pálil zrnka kadidla...
Pokračování . . .


  Nejnovější:


Výpočet vašich osobních homeopatik podle data narození:

(na leosvancara.cz)

Z Jihlavy a okolí:

Jihlava - kultura, zábava:

Jihlava - ostatní:

Jihlava, zajímavosti: